اسانس کشمش چیست و چه کاربردی دارد؟

اسانس کشمش چیست و چه کاربردی دارد؟

اسانس کشمش به صورت گسترده در کارخانه‌های تولید کیک و شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بازار تقاضای زیادی دارد. به دلیل ارزش غذایی بالای اسانس کشمش از این محصول در صنعت غذا و دارو هم به صورت گسترده استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید اسانس کشمش چیست و چه کاربردی دارد تا پایان این مطلب از مجله شیمیایی کاسیت را مطالعه نمایید تا بتوانید با خواص این محصول بی‌نظیر، روش‌های تولید و کاربردهای آن آشنا شوید.

اسانس کشمش چیست؟

اسانس کشمش چیست؟

قبل از هر چیز بیایید با تعریف خود اسانس آشنا شویم. به محلول مایع تشکیل شده از روغن و الکل، اسانس می‌گویند. از اسانس برای کاربردهای خوراکی و صنعتی استفاده می‌شود. از اسانس خوراکی جهت ایجاد یک طعم خوشایند برای مواد خوراکی و یا به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود. استفاده برای مواد شوینده و پاک کننده از کاربردهای اسانس صنعتی است. اسانس‌ها با برخورداری از عطر عالی، قوی و خوشایند از برگ گل‌ها و میوه خشک به دست می‌آیند و عموما در صنایع دارویی و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسانس کشمش که از کشمش و گاهی از مویز به دست می‌آید یک مایع بی‌رنگ و محلول در آب، الکل و روغن است. جهت تهیه این محصول می‌توان از روش تقطیر و روش‌های متفاوت دیگر جهت تولید این اسانس استفاده کرد.

خاصیت‌های اسانس کشمش

خاصیت‌های اسانس کشمش

این اسانس بی‌نظیر همانند خود کشمش ار ارزش غذایی بالایی برخوردار است و با بهره‌مندی از ویتامین آ و ب، پتاسیم، مس و دیگر مواد مغذی یک اسانس فوق العاده به شمار می‌رود. به همین دلیل از این اسانس با خواص‌های بی‌نظیری که دارد در صنعت غذا و دارو استفاده زیادی می‌شود.

اسانس کشمش با بهره‌مندی از خواص آنتی‌اکسیدان از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. این اسانس منبع خوب و کاملی از ویتامین D است و در پیشگیری از پوکی استخوان و افزایش سلامت استخوان نقش مهمی ایفا می‌کند. این اسانس فوق‌العاده روی کاهش استرس بسیار تاثیرگذار است و در بهبود عملکرد رگ‌های خونی نقش مهمی دارد. وجود این همه خواص در کنار طعم باور نکردنی آن موجب شده است تا کارخانه‌داران به استفاده از این اسانس اشتیاق بسیاری نشان دهند.  همچنین خانم‌های خانه‌دار از این اسانس به دلیل ترکیب‌های تغذیه‌ای مفید استقبال فراوانی می‌کنند و از این اسانس جهت تهیه دمنوش، پخت کیک و ایجاد عطر و طعم دلپذیر در آنها استفاده می‌کنند.

کاربردهای اسانس کشمش

پخت کیک، شیرینی و تهیه شکلات و به طور کلی در قنادی‌ها، بیشترین کاربرد اسانس کشمش است. این محصول دلپذیر سرشار از مس، پتاسیم، آهن و ویتامین‌ها است. با توجه به اینکه در این اسانس بسیاری از مواد مغذی وجود دارد از آن به صورت وسیعی در صنعت داروسازی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است این اسانس بی‌رنگ را باید درون ظرف های رنگی نگه دارید تا در برابر نور تجزیه نشود.

کشمش یکی از محصولاتی است که از انگور به دست می‌آید و از خواص فراوانی برخوردار است. از کشمش در انواع غذاها و آجیل‌ها هم استفاده می‌شود. اسانسی که از کشمش تولید شود، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. به همین دلیل از این اسانس به دلیل داشتن خواص و ارزش غذایی بالا برای تولید غذا و دارو هم استفاده می‌شود.

اسانس کشمش در صنعت داروسازی

همانند کمشمش، اسانس کشمش هم فواید زیادی برای انسان به همراه دارد و هر دو دارای مواد معدنی، پتاسیم، مس و آهن هستند. کشمش همچنین منبع خوبی از ویتامین های A و B است. کشمش که در اصل یک میوه خشک محسوب می‌شود حاوی مقادیر کم از چربی و سدیم است و از آن به صورت وسیعی در صنعت داروسازی استفاده می‌شود.

این اسانس به دلیل اینکه بسیار دلپذیر است و یک عامل کاملا قوی به شمار می‌رود جهت ایجاد طعم برای فرآورده‌های غذایی کاربرد دارد. کارخانه های تولید بیسکوئیت و کیک و قنادی‌ها از اسانس کشمش برای تولید محصولات خود به صورت وسیعی استفاده می‌کنند. این محصول با عطر خوشایند کشمش، عطر و بوی دلپذیری را به محصولات غذایی اضافه می‌کند. البته به غیر از کشمش اسانس‌های دیگری هستند که در دارو سازی کاربرد دارند برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه کاربرد اسانس در داروسازی مراجعه کنید.

نحوه تولید اسانس کشمش

نحوه تولید اسانس کشمش

تقطیر، یکی از روش‌های تولید اسانس کشمش است که در مقایسه با سایر روش‌ها رایج‌تر است. در فرآیند تقطیر برای تولید اسانس، کشمش به درون دستگاه عرق گیری وارد می‌شود و با ایجاد حرارت بخاری تولید می‌شود. این بخار پس از سرد شدن به مایع تبدیل می‌شود که همان اسانس کشمش است. پس از اینکه اسانس آماده شد، نوبت به بسته بندی آن می‌رسد. شایان ذکر است که نحوه عرق گیری از کشمش با تولید اسانس آن متفاوت است. اگر به دنبال نحوه عرق گیری از کشمش هستید به صفحه طرز تهیه عرق کشمش مراجعه کنید.

تکنیک انفلوراژ، فشار سرد و استخراج حلال از دیگر روش‌های تولید اسانس هستند. یکی از بروزترین روش‌ها برای تولید اسانس، روش استخراج به وسیله حلال است. در این فرآیند استخراج با ایجاد کردن خلاء بدون نیاز به حرارت دادن گیاه، عمل استخراج صورت می‌گیرد. بازدهی این روش برای تولید اسانس بیشتر است. لازم به ذکر است برخی از روش‌های تولید اسانس برای کارهای صنعتی و غیرخوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از تکنیک‌های قدیمی استخراج که جهت تهیه عطر استفاده می‌شود، روش انفلوراژ است.

قیمت و خرید اسانس کشمش

قیمت اسانس کشمش به عواملی مانند کیفیت و درجه خلوص آن بستگی دارد و اسانس‌ها در گریدهای دارویی، خوراکی و صنعتی روانه بازار می‌شوند. گرید خوراکی و دارویی در مقایسه با گرید صنعتی قیمت بیشتری دارد. از دیگر عوامل تاثیرگذار روی قیمت اسانس کشمش، نرخ ارز و تغییرات آن و وزن بسته‌بندی است. جهت خرید کشمش توجه به برخی عوامل لازم و ضروری است.

به خاطر داشته باشید هنگام خرید اسانس مهم‌ترین عامل کیفیت اسانس است، زیرا اسانس‎ها با کیفیت‌های متفاوتی روانه بازار می‌شوند. قیمت اسانس عامل مهم دیگر است، زیرا تولیدکنندگان با توجه به کیفیت قیمت‌های مختلفی را در نظر می‌گیرند. شرکتی که از آن اسانس را خریداری می‌کنید شاخص مهم دیگر است و شرکت مربوطه باید دارای مجوز از وزارت بهداشت و دیگر مجوزها و الزامات از یک شرکت کسب و کار شیمیایی داشته باشد.

سخن پایانی

اگر به دنبال یک شرکت مطرح و معتبر جهت خرید اسانس کشمش با بالاترین کیفیت و قیمتی ایده‌آل هستید، خرید از شرکت شیمیایی کاسیت را فراموش نکنید. در این مقاله به بررسی کاربردها، خواص و اینکه که اسانس کشمش چیست پرداختیم. امید بر آن است این مطلب برای شما مخاطبان عزیز مفید و تاثیرگذار بوده باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

دسته‌ها

آخرین پروژه ها

از چه الکلی برای ضد عفونی استفاده کنیم؟
اسانس کشمش چیست و چه کاربردی دارد؟
کاربرد اسانس‌ در داروسازی
طرز تهیه عرق کشمش با درصد الکل بالا
معرفی 5 اسانس صنعتی برای تولید عطر
معرفی انواع اسانس خوراکی برای کیک و شیرینی

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران یافت آباد بلوار معلم جنب مظفری پلاک ۳۹۵
  • شماره تماس: 09125265076
  • info@casitshimi.com
× گفتگوی آنلاین