پخش و فروش عمده الکل

تلفن تماس: 09125265076

 

استفاده از الکل طبی در پزشکی

استفاده از الکل طبی در پزشکی

یکی از اصلی ترین موارد کاربرد الکل های طبی استفاده از آن ها به عنوان ضدعفونی کننده و از بین برنده میکروب ها در پزشکی و در مراکز درمانی و همچنین بیمارستان ها است.
ضمن این که الکل طبی کارایی های بسیاری را به ویژه در زمینه پزشکی دارد ولی باید دانست که مضراتی نیز دارد. به طور مثال در صورت استنشاق عمیق و طولانی مدت آن، می تواند باعث سرفه یا سر درد شود و عوارضی را برای افراد در معرض آن ایجاد نماید.
مسئله پزشکی و درمان یکی از کلیدی ترین مواردی است که با جان و سلامتی انسان ها سرو کار دارد و چه بسا با ورود کوچکترین میکروبی به بدن بیمار سلامتی وی دچار اختلال شده و حتی جانش به خطر بیفتد در نتیجه دقت در مسائل پزشکی از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است.
اتانول یا همان الکل طبی در از بین بردن میکروارگانیسم‌هایی همچون باکتری‌ها، قارچ‌ها، میکروب ها و ویروس‌ها است به طوری که از الکل طبی و خاصیت میکروب کشی که دارد، در بسیاری ضد عفونی کننده ‌های دست و همچنین دستمال مرطوب‌ های پزشکی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ ها کاربرد فراوانی دارند، استفاده می شود.

الکل طبی چگونه میکروب ها را نابود می کند؟

روشی که اتانول با استفاده از آن عملیات ضد عفونی کنندگی را انجام می دهد بدین صورت است که الکل طبی دارای خاصت حل کنندگی نسبت به سایر میکروارگانیزم ها می باشد و با از بین بردن پروتئین‌ها و حل‌کردن چربی میکروب ها در خودآن‌ها را نابود می نماید.
گاهی این تفکر غلط در بین عوام وجود دارد که هرچه درصد خلوص و غلظت الکل بالاتر باشد، تاثیر بیشتری در نابودی میکروب ها خواهد داشت که تفکر بسیار غلطی است.
بهترین درجه غلظت اتانول ۷۰ درصد است در حالی که استفاده از اتانول خالص و با درصد خلوص بسیار بالا تاثیری در نابودی میکروب ها نخواهد داشت.
الکل با غلظت بالا بدون این که میکروب‌ ها را نابود کرده و ازبین ببرد، تنها آن‌ها را غیر فعال می‌کند، زیرا نمی‌تواند به طور کامل به درون غشای میکروب نفوذ کرده و آن ها را از بین ببرد و این آب است که با افزوده شدن به الکل خالص موجبات کشتن میکروب ها و عمل ضدعفونی را فراهم می نماید.

کاربرد الکل طبی در موارد بهداشتی

کاربرد الکل طبی در موارد بهداشتی تا حدی است که نام بهداشت و پزشک در ذهن همه انسان ها با بوی الکل در هم آمیخته است. رایج ترین مصرف اتانول در پزشکی مصرف آن به عنوان یک الکل طبی است.
این نوع از الکل ها موجب می شوند تا مواد مهم موجود در دهانشویه‌ ها که برای مقاومت و حفظ پلاک دندانی از آن ها استفاده می شود. همچنین به صورت بسیار راحت ‌تری به پلاک دندان‌ ها نفوذ کنند و موجب حفاظت از دندادن ها شوند در واقع موجب اثر بخشی بیشتر در دهانشویه ها می شوند.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته و مطالعات انجام شده این نتجه حاصل شده است که 96 درصد از الکل طبی را اتانول تشکیل داده است.

کاربرد الکل طبی در محصولات دارویی

در صنعت دارویی و دارو سازی از الکل طبی در موارد بسیار زیادی استفاده می شود زیرا دارای ویژگی های به خصوصی هستند که می توان از آن ها در داروها به عنوان ضد عفونی کننده، گند زدا و پادزهر استفاده کرد.
همچنین الکل هایی که برای پوست و ضد عفونی کردن سطح رویی پوست قبل از تزریق مواد دارویی مانند آمپول، سرم و غیره و قبل از جراحی استفاده می‌شود نیز از نوع الکل طبی یا همان اتانول هستند.
از اتانول در مایعات و دارو ها نیز استفاده می‌شود. در بسیاری از دارو ها برای رفع طعم بدی که دارو دارد، از طعم دهنده هایی استفاده می شود که گاهی اوقات از الکل طبی به عنوان حلال درچنین طعم دهنده ‌هایی که به دارو اضافه  استفاده می شود.
به هر حال بسته به نوع مصرفی که اتانول در صنعت دارویی دارد با غلظت های متفاوت به کار گرفته می شود، در مایعات خوراکی که اتانول به عنوان ماده نگه ‌دارنده کارایی دارد غلظت آن حدودا 0.5 گرم در 5 میلی لیتر است.
اگر از این ماده به عنوان حلال در طعم دهنده های موجود در داروهای خوراکی استفاده شود غلظت آن در داروی مورد نظر کمتر از 0.1 گرم در 5 میلی لیتر است.
اتانول در غلظت های بالا نیز در دارو سازی کاربرد دارد و اغلب از آن برای حل کردن بسیاری از داروهای محلول در آب و ترکیبات مرتبط استفاده می شود. برای مثال شربت های ضد درد، ضد سرفه و سرماخوردگی و غیره ممکن است حاوی 25 درصد اتانول باشند.

مصرف اتانول در داروهای مخصوص اطفال

همیشه کودکان گروه سنی حساس تر و پر خطر تری نسبت به بزرگسالان هستند زیرا بدن آن ها دارای وزن کمتر و ایمنی ضعیف تری است که این مسئله به علت سن کمی که دارند می باشد.
گاهی اوقات اگر اتانول همزمان با دارو های دیگری مصرف شود که تداخل دارویی داشته باشند ممکن است جذب داروها را تغییر داده یا در متابولیسم اصول فعال موجب ایجاد تداخل و ایراد گردد که در نتیجه می تواند باعث مشکلات دارویی بالقوه خطرناکی گردد که اهمیت بسیار بالایی در به خطر انداختن سلامت کودکان دارد.
استفاده از اتانول در داروهای گروه سنی اطفال و کودکان موجب به وجود آمدن نگرانی های شده است زیرا می تواند برای مسمومیت شدید ایجاد شده بعد از مصرف بیش از حد یا حتی مسمومیت مزمن بالقوه ، در اثر مصرف طولانی مدت دارویی برای درمان بیماری های مزمن اطفال دارای مضرات زیادی باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

دسته‌ها

آخرین پروژه ها

سرکه تناژ و فله
تفاوت الکل طبی و صنعتی
قیمت الکل طبی به صورت عمده
چگونه الکل ضدعفونی بسازیم؟
عوامل تاثیرگذار بر قیمت الکل
خرید الکل ارزان

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • اهواز، کیان آباد ، خیابان 28 شرقی ، پلاک 12
  • 090322225556
  • info@myco.net
× گفتگوی آنلاین