متانول چیست و چه کاربردی دارد؟

متانول چیست و چه کاربردی دارد؟

متانول یک مایع بی‌رنگ است و بوی به‌خصوص و فراریت بالایی دارد. این ماده که یک ماده سمی است، برای تولید محصولات گوناگون و انواع مواد شیمیایی کاربرد بسیاری دارد. متانول یکی از مفیدترین و بهترین ترکیب‌های شیمیایی به شمار می‌رود. در مطلب پیش رو می‌خوانید که متانول چیست و چه کاربردهایی دارد.

متانول چیست؟

متانول که نام دیگر آن متیل الکل است، یک ترکیب آلی مایع است. این ترکیب شیمیایی در صنعت کاربردهای زیادی دارد و در زندگی روزمره نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. این الکل غیرخوراکی در مقایسه با اتانول بوی تندتری دارد.

متانول با فرمول شیمیایی CH3OH تحت عنوان نام‌های دیگری همچون متیل الکل، متیل هیدرات، الکل متیلیک، متیل هیدروکسید و الکل چوب شناخته شده است. از دیگر مشخصات این ترکیب شیمیایی می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • نقطه جوش : 96 درجه سانتی گراد (148.93 درجه فارنهایت)
  • نقطه انجماد: -93.9 درجه سانتی گراد (137- درجه فارنهایت)
  • رنگ شعله در فرآیند سوختن: بی رنگ
  • انحلال پذیری: قابلیت حل شدن در اتر، استر و حلال‌‌های نفتی سبک و قابلیت حل شدن در آب به طور کامل
  • قابلیت اشتعال پذیری : بالا
  • سمیت : بله

شایان ذکر است که به هیچ عنوان نباید متانول را با اتانول اشتباه بگیرید و اگر قصد استفاده از الکل برای کار خاصی دارید توصیه می‌کنیم حتما فرق اتانول با متانول را بدانید.

تولید متانول

در پاسخ به این سوال که متانول چیست و چگونه تولید می‌شود باید گفت در زمان‌های گذشته متانول از طریق تقطیر چوب به دست می‌آمد، اما امروزه برای تهیه این الکل از روش‌های جدیدتری استفاده می‌شود.

این ماده در روش‌های جدید از ترکیب کردن مستقیم گازمونواکسید کربن و هیدروژن متانول به دست می‌آید. برای انجام این عمل از کاتالیزورهایی که در فشارهای پایین عمل می‌کنند، استفاده می‌شود که کارایی آنها نیز بیشتر است. همچنین مانند گذشته گاز سنتز جهت تولید این ماده از ذغال به دست نمی‌آید و متان موجود در گازهای طبیعی در فشار ملایم 20-10 اتمسفر در دمای 850 درجه سانتی گراد با بخار آب و در حضور کاتالیزور نیکل تولید می‌شود. سپس در کنار کاتالیزوری که ترکیبی از مس، اکسید روی و آلومینیوم است واکنش نشان می‌دهد و متانول به وجود می‎آید.

به دلیل اینکه گازهای H2 و CO2 از مواد اولیه در سنتز این ماده شیمیایی به شمار می‌رود، لازم به ذکر است که تبدیل کردن گاز CO2 به متانول می‌تواند یک متد مفید و موثر جهت کاهش بسیار زیاد انتشار گاز CO2 باشد. همچنین از تولید این نوع الکل می‌توان به عنوان یک حامل انرژی جهت هیدروژن استفاده کرد. لازم است بدانید که دومین منبع استفاده هیدروژن، سنتز متانول است.

میزان تولید متانول در ایران

تولید متانول

کشور ایران این ماده موثر شیمیایی را به طور انبوه تولید می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که ایران در جهان به عنوان یکی از قطب‌های تولید متانول شناخته می‌شود. همچنین یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید متانول در دنیا، پتروشیمی زاگرس است.

کاربردهای متانول در صنایع

کاربردهای متانول در صنایع

در این خصوص که متانول چیست و چه کاربردهایی دارد باید گفت این ماده منحصربفرد در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. متانول به صورت خالص یکی از مواد مهم در تولید انواع مواد شیمیایی است. جهت تولید ترکیباتی مثل رنگ‌های مصنوعی، داروها، رزین ها و عطرها از مشتقات این ماده استفاده می‌شود. از متانول برای سوخت موشک، ضد یخ خودرو و به طور کلی به عنوان یک حلال عمومی استفاده می‌شود. این ماده سمی و خطرناک یک نوع سوخت با اکتان بالا است و به عنوان جایگزین برای بنزین در خودروها است.

این ماده به عنوان یک الکل ساده جهت تولید بسیاری از مواد شیمیایی ثانویه به کار می‌رود. کلرومتان، استیک اسید و MMA از این مواد شیمیایی هستند که برای تولید پلیمر اهمیت زیادی دارند. متیل آمین در داروسازی کاربرد دارد. تولید کردن فرمالدهید مهم‌ترین استفاده از این ماده است که در تولید طیف گسترده‌ای از رزین‌ها مانند ملامین و به طور کلی پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.

متانول به عنوان سوخت

متانول می‌تواند به طور مستقیم و یا از راه ترکیب کردن با بنزین به عنوان سوخت استفاده شود. همچنین می‌توان از آن جهت تولید دیگر مواد افزودنی سوخت نیز استفاده کرد. این ماده یک جایگزین دیزل سبز در تولید کردن بیودیزل وتولید دی متیل اتر است. این ماده شیمیایی در سراسر دنیا به عنوان یک سوخت حمل و نقل پاک در حال پیدایش است.

 این ماده را می‌توان در میزان بسیار کم با بنزین مخلوط کرد و در وسایل نقلیه جاده‌ای از آن استفاده کرد. همچنین می‌توان از این ماده در ترکیب‌های با نسبت بالا یعنی 15% بنزین و 85% متانول در وسایل نقلیه با سوخت انعطاف پذیر یا 100% متانول در خودروهای منحصربفرد استفاده کرد.

 نکته مهم دیگر آن است که بعضی از کشورهای اروپایی از بنزین یا مقدار کم از این ماده شیمیایی براساس استانداردهای سوخت اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند. دیگرکشورها مانند هند، استرالیا، اسرائیل، نیوزلند و ایتالیا استانداردهای سوخت را بروز کرده‌اند تا از تجاری کردن این ماده کاربردی حمایت کنند.

صنعت انرژی

متانول علاوه بر یک حلال عمومی در صنعت انرژی هم کاربردهای زیادی دارد. این ماده شیمیایی جهت ذخیره انرژی و هیدروژن بسیار سودمند است. همچنین می‌توان از آن در سلول‌های سوختی که در مقایسه با باطری‌های لیتیوم چگالی انرژی بالاتری دارند، استفاده کرد.

این ماده یک سوخت دریایی نیز به شمار می‌رود و قادر است با کاهش آلاینده‌های دودزا و یا از بین بردن آنها به سلامت انسان و بهبود کیفیت هوا کمک کند. استفاده از این ماده به عنوان سوخت دریایی در کل جهان رو به افزایش است و در تعدادی ازپروژه‌ها و فعالیت‌های تجاری در سراسر دنیا استفاده می‌شود.

متانول به عنوان ضد یخ

در پاسخ دیگر به پرسش متانول چیست و چه کاربردهایی دارد باید بگوییم یکی دیگر از کاربردهای رایج متانول، استفاده از آن در تولید کردن انواع ضد یخ است. متانول به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود، موجب کاهش یافتن نقطه انجماد محلول‌های آبی و بالا رفتن نقطه جوش آنها می‌شود. در نتیجه تولید کنندگان ضد یخ با استفاده از این الکل از یخ زدن آب رادیاتور و یا آب مورد استفاده جهت شستشوی شیشه جلو ماشین جلوگیری می‌کنند.

متانول به عنوان حلال

متانول به عنوان یک حلال صنعتی جهت تهیه انواع جوهر، چسب، رنگ و رزین به کار می‌رود. همچنین این الکل به واسطه حلالیت بالای خود، در حوزه داروسازی و آزمایشگاه‌های شیمی نیز استفاده زیادی دارد.

تولید برق

به دلیل آنکه متانول یک ماده شیمیایی در دسترس و اقتصادی است، از این ماده در نیروگاه‌های برق نیز استفاده می‌شود. این ماده در مقایسه با گازوئیل ماده پاک‌تری است و استفاده از آن در آلودگی هوا تاثیری ندارد.

تهیه پلاستیک

تولید کردن انواع پلاستیک و پلیمر، یکی از بیشترین موارد مصرف متانول در صنعت است. از متانول و موادی مثل اسید استیک و فرمالدهید که از آن مشتق می‌شوند به عنوان مواد پایه در تهیه پلاستیک، پلی استر، الیاف مصنوعی و پارچه‌ها استفاده  می‌شود.

خرید عمده متانول

خرید عمده متانول

همانطور که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم متانول، ساده‌ترین الکل و یکی از پرکاربردترین حلال‌های صنعتی، در صنایع مختلفی از جمله پتروشیمی، دارویی، رنگ‌سازی و تولید سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل خرید عمده متانول برای بسیاری از صنایع، به ویژه صنایع بزرگ، از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا خرید عمده متانول مقرون به صرفه است؟

  • صرفه جویی در هزینه: خرید عمده متانول معمولاً با تخفیفات و قیمت‌های پایین‌تری همراه است که می‌تواند در هزینه‌های تولید صرفه جویی قابل توجهی ایجاد کند. پس اگر مقدار متانولی که نیاز دارید زیاد است بهتر است از روش خرید عمده استفاده کنید تا هزینه کمتری متحمل شوید.
  • کاهش هزینه‌های حمل و نقل: با خرید متانول به صورت حجم بالا، تعداد دفعات حمل و نقل کاهش یافته و در نتیجه هزینه‌های مربوط به حمل و نقل نیز کمتر می‌شود.
  • تامین مداوم مواد اولیه: خرید عمده به صنایع این امکان را می‌دهد تا اطمینان حاصل کنند که همیشه به مقدار کافی متانول دسترسی دارند و روند تولید آنها با کمبود مواد اولیه مواجه نمی‌شود.

نکات مهم در خرید عمده متانول

  • کیفیت متانول: قبل از خرید، حتماً به کیفیت متانول توجه کنید. متانول با خلوص بالا برای بسیاری از کاربردهای صنعتی ضروری است.
  • شرایط نگهداری: متانول یک ماده شیمیایی قابل اشتعال است و باید در شرایط مناسب نگهداری شود. قبل از خرید، در مورد شرایط نگهداری و ایمنی متانول اطلاعات کافی کسب کنید.
  • مقررات ایمنی: با مقررات ایمنی مربوط به حمل و نقل و نگهداری متانول آشنا شوید و تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید.
  • تامین‌کننده معتبر: از یک تامین‌کننده معتبر و با تجربه در زمینه فروش مواد شیمیایی خرید کنید تا از کیفیت محصول و خدمات پس از فروش اطمینان حاصل کنید. مجموعه شیمیایی کاسیت یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های فروش الکل است که شما می‌توانید خرید اتانول و متانول خود را با بهترین کیفیت و به صرفه‌ترین قیمت انجام دهید، برای اقدام به خرید و دریافت مشاوره رایگان با شماره‌های موجود در تصویر زیر تماس بگیرید:

نتیجه گیری

در این مطلب به ارائه پاسخ درست و مناسب برای سوال متانول چیست و چه کاربردهایی دارد پرداختیم. همانگونه که گفته شد، متانول در صنایع مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارد. بنابراین این محصول ارزشمند را باید از فروشگاه های مطرح و معتبر خریداری کرد. در فروشگاه شیمیایی کاسیت که یکی از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده است، با ارائه مشاوره‌های رایگان قبل از خرید، به خریداران کمک می‌شود تا خریدی متناسب با نیاز خود و کاملا هوشمندانه را تجربه کنند. جهت استعلام قیمت متانول و خرید این محصول با کارشناسان ما در تماس باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

دسته‌ها

آخرین پروژه ها

چگونه با الکل لاک را پاک کنیم؟
افزودن الکل به بنزین برای افزایش کارایی
کاربردهای الکل در صنعت
تاثیرات منفی مصرف الکل بر سلامتی انسان
متانول چیست و چه کاربردی دارد؟
نحوه تشخیص متانول از اتانول

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران یافت آباد بلوار معلم جنب مظفری پلاک ۳۹۵
  • شماره تماس: 09125265076
  • info@casitshimi.com
× گفتگوی آنلاین