کاربردهای الکل در صنعت

کاربردهای الکل در صنعت

الکل یک ماده شیمیایی است که انواع مختلفی دارد. این ماده کاربردهای بسیار زیادی دارد و استفاده از آن تنها به چند مورد محدود نمی‌شود. تقسیم بندی الکل به سه نوع است که شامل الکل نوع اول، دوم و سوم می‌شود. کاربردی‌ترین انواع الکل، اتانول و متانول هستند. انواع الکل از مواد اولیه مختلفی تولید می‌شود و هر یک نیز برای موارد خاصی کاربرد دارد. در این مطلب با کاربردهای اتانول و متانول در صنعت آشنا می‌شوید.

کاربردهای الکل در صنعت

الکل در محصولات صنعتی و مصرفی به عنوان بزرگ‌ترین ماده شیمیایی شناخته شده است. این ماده در واقع یک ماده فرار، کاملا بی‌رنگ با بوی واضح و مشخص با قابلیت اشتعال و خاصیت ضدعفونی است که تحت نام‌های الکل اتیلیک و اتیل الکل نیز بیان می‌شود. در این بخش از مطلب به معرفی و بررسی کاربردهای اتانول در صنایع مختلف پرداخته‌ایم.

کاربرد الکل در داروسازی

اتانول جهت آماده سازی بسیاری از داروها مانند مکمل‌های آهن، استامینوفن، مانیتول، رانتیدین و داروهای ضد سرفه و بسیاری دیگر از داروها استفاده می‎شود. استفاده از الکل خوراکی در تولید نوشیدنی‌های الکلی کاربرد دیگر این ماده است. شایان ذکر است که ضرر های خوردن الکل بر بدن انسان بسیار مخرب است برای همین نوشیدن آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

کاربرد الکل در صنایع بهداشتی و آرایشی

کاربرد الکل در صنعت درمانی و بهداشتی

الکل ماده‌ای موثر برای از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها است. در نتیجه می‌توان از این ماده در حوزه پزشکی و تولید محصولات آرایشی بهداشتی برای ضد عفونی کردن استفاده کرد. مکانیزم تاثیرگذاری این ماده به این صورت است که با از بین بردن چربی و پروتئین موجود در ارگانیسم‌ها فرآیند ضدعفونی انجام می‌شود. همچنین در مواردی از الکل می‌توان به عنوان لاک پاک کن استفاده کرد که برای دانستن نحوه استفاده از آن توصیه می‌کنیم محتوای چگونه با الکل لاک را پاک کنیم را مطالعه کنید.

کاربرد اتانول در صنایع غذایی

اتانول برای حل شدن بیشتر و بهتر اسانس‌ها در آب در فرمولاسیون مواد غذایی و استخراج طعم‌ها کاربرد دارد تا یک مخلوط شفاف و همگن به وجود آید. این نوع از الکل به عنوان یک نگهدارنده مناسب برای تثبیت محصول و نگهداری از آن در مقابل آلودگی‌های میکروبی کمک می‌کند، اما در محصول ایجاد شده و نهایی اثری از الکل وجود ندارد.

افرادی که جهت صرفه جویی در هزینه‌ها به جای اتانول از متانول در صنایع غذایی استفاده می‌کنند باید بدانند که متانول برای انسان فوق العاده سمی است و تشخیص آن جهت افزایش ایمنی اهمیت زیادی دارد. لازم به ذکر است جهت تشخیص متانول از اتانول از روش کروماتوگرافی گازی که میزان دقت بالایی دارد استفاده می‌شود.

کاربرد الکل در صنعت درمانی و بهداشتی

کاربرد الکل در صنایع بهداشتی و آرایشی

الکل در پزشکی کاربرد گسترده‌ای دارد. از این ماده جهت ضد عفونی کردن موضعی و یا پادزهری جهت مصرف بیش از حد متانول یا اتیلن گلیکول استفاده می‌شود. همچنین از اتانول برای تهیه دهانشویه‌ها، تولید عطر و ادکلن، خدمات دندانپزشکی و مواد ضد عفونی کننده سطوح و دست استفاده می‌شود.

کاربرد الکل در صنعت سوخت

متانول و اتانول از جمله مواد مهم برای تولید انواع مواد شیمیایی هستند. از مشتقات این ماده جهت تولید ترکیب‌های بسیاری مانند رنگ‌های مصنوعی مثل داروها، رزین‌ها و عطرها استفاده می‌شود. استفاده در ضد یخ خودور، حلال عمومی و یا سوخت موشک از دیگر کاربردهای این ترکیب شیمیایی است.

این ماده یک سوخت با اکتان بالا محسوب می‌شود که می‌تواند یک جایگزین مناسب برای بنزین در خودروها باشد.  الکل می‌تواند هم به صورت مستقیم و هم از راه  ترکیب کردن با بنزین به عنوان سوخت مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین می‌توان از آن جهت تولید دیگر مواد افزودنی سوخت مثل MTBE استفاده کرد. این ماده در سرتاسر دنیا به عنوان سوخت حمل و نقل پایدار و پاک در حال ظاهر شدن است. این ماده را می‌توان در میزان بسیار کم با بنزین ترکیب کرد و برای وسایل نقلیه جاده‌ای از آن استفاده کرد. همچنین این امکان وجود دارد که از آن در ترکیب‌های با نسبت بالا مثل M85  یعنی 85% متانول و 15% بنزین در خودروهای دارای سوخت انعطاف پذیر یا 100% متانول در خودروهای اختصاصی استفاده کرد.

اگر با مطالعه این بخش مشتاق شدید که از الکل به عنوان تقویت کننده در ماشینتان استفاده کنید توصیه می‌کنیم در ابتدا محتوای مربوط به افزودن الکل به بنزین برای افزایش کارایی را مطالعه فرمایید.

جمع بندی

گروه شیمیایی کاسیت یکی از شرکت‌های فعال در زمینه فروش الکل است که با برخورداری از تجربه بالا در این زمینه به یکی از مطرح‌ترین و تخصصی‌ترین مراکز پخش الکل تبدیل شده است. جهت خرید الکل با کیفیت بالا و قیمت مناسب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

پاسخ به سوالات متداول درباره کاربرد الکل در صنعت

معایب استفاده از الکل در صنعت چیست؟

قابلیت اشتعال، سمیت (در برخی موارد)، و اثرات زیست محیطی از جمله معایب آن هستند.

آیا الکل صنعتی با الکل مصرفی تفاوتی دارد؟

بله، الکل صنعتی حاوی ناخالصی‌هایی است که آن را برای مصرف انسان نامناسب می‌سازد.

الکل در صنعت رنگ و رزین چه کاربردی دارد؟

به عنوان حلال برای رقیق کردن رنگ‌ها، حلال برای رزین‌ها، و ماده اولیه در تولید برخی پوشش‌ها استفاده می‌شود.

الکل در صنعت نساجی چه کاربردی دارد؟

به عنوان حلال برای رنگرزی، تمیز کردن الیاف، و تولید برخی نرم‌کننده‌ها استفاده می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

دسته‌ها

آخرین پروژه ها

چگونه با الکل لاک را پاک کنیم؟
افزودن الکل به بنزین برای افزایش کارایی
کاربردهای الکل در صنعت
تاثیرات منفی مصرف الکل بر سلامتی انسان
متانول چیست و چه کاربردی دارد؟
نحوه تشخیص متانول از اتانول

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران یافت آباد بلوار معلم جنب مظفری پلاک ۳۹۵
  • شماره تماس: 09125265076
  • info@casitshimi.com
× گفتگوی آنلاین