پخش و فروش عمده الکل

تلفن تماس: 09125265076

 

تفاوت الکل طبی و صنعتی

تفاوت الکل طبی و صنعتی

الکل های طبی به اشکال گوناگون به عنوان ضدعفونی کننده و یا پادزهر استفاده میشود. این الکل ها روی پوست قبل از جراحی استفاده میشوند. بعضی وقت ها هم از آنها صرفا برای ضد عفونی کردن دست ها استفاده میشود.
این الکل ها از تخمیر قند یا نشاسته به دست می آیند. نام تجاری آنها اتانول است (مایعی بی رنگ و یکی از اصلی ترین مایع ها در محصولات مختلف است).
الکل های صنعتی، الکل خالص استی که به آن متانول نیز میگویند. از آن ها برای مراقبت از محصولات صنعتی استفاده میشود. این ها نیز همانند الکل طبی سفید رنگ هستند که البته به آن کمی رنگ برای تمایز دادن استفاده میشود.

نکاتی درباره تفاوت بین الکل طبی و صنعتی

حال بیاین تا درمورد تفاوت بین الکل طبی و صنعتی صحبت کنیم:

  • ساختار بین آن ها یکی از تفاوت های بین الکل طبی و صنعتی همین است. در واقع تفاوت اصلی بین الکل طبی و صنعتی تعداد کربن های آن هاست. الکل طبی از گروه اتیل و الکل صنعتی از گروه متیل تشکیل شده است.
  • از نظر میزان اسیدیته تفاوتی میان این دو الکل وجود دارد، الکل طبی به نسبت متانول الکل ضعیف تری است.
  • از دیگر تفاوت های بین الکل طبی و صنعتی بوی آنهاست. الکل های صنعتی بوی سوزاننده و سنگینی دارند و الکل های صنعتی غیر قابل پیشبینی هستند.
  • الکل های طبی خاصیت خوراکی دارند اما الکل صنعتی به علت بسیار سمی بودن قابل خوردن نیست.
  • البته هردوی این الکل ها سمی هستند. اتانول درصورت مصرف زیاد میتواند به کبد یا سیستم های عصبی آسیب وارد کند و متانول مصرف 10 گرم از آن باعث کوری دائم یا حتی کما و مرگ میشود.

اینها برخی از تفاوت های بین الکل طبی و صنعتی است در ادامه کمی بیشتر با هریک شما را آشنا میکنیم تا بیشتر متوجه تفاوت های آنها بشوید.

نکاتی درباره تفاوت بین الکل طبی و صنعتی

آشنایی با الکل طبی

الکل طبی یا اتانول همانطور که گفته شد یک ترکیب آلی به فرومول C2H6O است. اتانول یک مایع فرار, بی رنگ و بوی تند است. جدای از فرآیند تخمیر که گفته شد، اتانول را از فرآیند های پتروشیمی نیز به دست می آورند. از اتانول در بیهوشی استفاده میشود. البته امروزه صرفا کاربرد ضدعفونی دارد و حلال بعضی از دارو ها نیز هست. همچنین از این الکل طبی ها برای ساخت اتیلن که یکی از پراهمیت ترین مواد اولیه در صنعت است، استفاده میشود.
اتانول یک مایع بسیار قابل اشتعال است و نقطه ذوب آن -114 و نقطه جوش آن 78 درجه سانتیگراد است. اتانول همانطور که مشخص است یگ ترکیب قطبی است و پیوند هیدروژنی نیز تشکیل میدهد.

آشنایی با الکل صنعتی

الکل صنعتی یا متانول ساده ترین عضو خانواده الکل که فرمول آن CH3OH است. متانول یا الکل صنعتی مایعی فرار بی رنگ قابل اشتعال و از همه مهم تر همانطور که گفته شد بسیار سمی است. نقطه ذوب متانول -98 و نقطه جوش آن 65 درجه سانتی گراد است.
متانول از تنفس برخی از باکتری ها به صورت طبیعی تولید میشود و همچنین ما میتوانیم آنرا به صورت صنعتی نیز از سوخت های فسیلی مانند گاز طبیعی یا زغال سنگ تولید کنیم. از متانول به عنوان حلال در آزمایشگاه ها بسیار استفاده میشود و علاوه بر آن به عنوان سوخت در وسایل نقلیه نیز به کار میرود.

تفاوت بین الکل طبی و صنعتی از نظر ساختار

با توجه به ساختار مولکولی آنها مشخص شد تفاوتی دیگر بین الکل طبی و صنعتی وزن مولکولی آنهاست که همین تفاوت میان نقطه جوش های آنها را نیز تایید میکند و بخاطر این تفاوت در نقطه جوش میتوان به راحتی آنها را از هم جدا کرد.
از دیگر مهم ترین تفاوت های بین الکل طبی و صنعتی یا همون اتانول و متانول تجدید پذیر بودن اتانول است زیرا همونطور که گفته شده از نیشکر یا محصولات مشابه ساخته میشود.  متانول که از سوخت های فسیلی ساخته میشود تجدید پذیر نیست و این موضوع تفاوت مهمی است و در استفاده از آنها بسیار تغییر ایجاد میکند.

جمع بندی

درکل این دو ترکیبات ساده الکلی هستند. و تفاوت اصلی بینشان همان کمتر سمی بودن اتانول است که میتوان از آن به راحتی به در نوشیدنی ها استفاده کرد ولی استفاده از متانول در نوشیدنی ها ممکن نیست.

در پایان باید بگوییم آنچنان تفاوتی بین الکل طبی و صنعتی وجود ندارد و به طور کلی تفاوت هایی قبیل همین نقطه جوش یا سمی بودن و همانطور که از اسمشان پیداست طبی یا صنعتی بودن است اما بازم هر آنچه درمورد دو الکل لازم بود را برایتان فراهم کردیم و امیدواریم مطلب مفیدی برایتان جمع آوری کرده باشیم.

سئو سایت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

دسته‌ها

آخرین پروژه ها

تفاوت الکل طبی و صنعتی
قیمت الکل طبی به صورت عمده
چگونه الکل ضدعفونی بسازیم؟
عوامل تاثیرگذار بر قیمت الکل
خرید الکل ارزان
راهنمای خرید الکل طبی در تهران

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • اهواز، کیان آباد ، خیابان 28 شرقی ، پلاک 12
  • 090322225556
  • info@myco.net
× گفتگوی آنلاین