کاربرد اسانس‌ در داروسازی

کاربرد اسانس‌ در داروسازی

اسانس‌ها ترکیباتی معطر و طبیعی هستند که از گیاهان به دست می‌آیند و این ترکیبات شامل مواد فعالی می‌باشند که در صنعت‌های مختلف مثل صنعت داروسازی، آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی به کار می‌روند. از گذشته تا کنون از اسانس‌ها به دلیل داشتن خواص درمانی استفاده می‌شود. در مطلب پیش رو به معرفی و شرح کاربرد اسانس خوراکی و صنعتی در داروسازی پرداخته‌ایم. تا انتهای این مطلب از وبلاگ شیمیایی کاسیت ما را همراهی نمایید.

کاربردهای اسانس در صنعت داروسازی

از اسانس‌ها در صنایع دارویی جهت موارد زیر استفاده می‌شود:

ضدمیکروب و ضدعفونت، مهم ترین کاربرد اسانس در داروسازی

تعداد زیادی از اسانس‌ها به دلیل برخورداری از ترکیبات ضد باکتری، ضدویروس و ضد قارچ برای درمان‌های مختلف استفاده می‌شوند. به عنوان مثال از اسانس آویشن یا درخت چای به دلیل داشن خواص ضد میکروبی قوی، برای تولید محصولات ضد عفونی کننده و کرم‌هایی با خواص درمانی استفاده می‌شود.

تسکین‌دهنده درد و ضدالتهاب

تسکین درد یک دیگر از کاربرد اسانس‌ در داروسازی است. برای تولید پمادها یا ژل‌های موضعی از اسانس‌هایی مانند اسانس نعناع و اسطوخودوس استفاده می‌شود، چرا که این اسانس‌ها خواص ضدالتهابی و تسکین‌دهنده دارند و برای درمان دردهای عضلانی و التهابات پوستی کاربرد بسیاری دارند.

آرام ‌بخش

اسانس‌هایی مثل بابونه و اسطوخودوس به دلیل برخورداری از خواص آرام بخش جهت تولید داروها و محصولات مدیریت استرس و اضطراب  استفاده می‌شود. اسانس‌های گفته شده باعث بهبود خواب می‌شوند. بنابراین از مهم‌ترین کاربرد اسانس‌ در داروسازی میتوان به خواص آرام بخش بودن آن اشاره کرد.

ضداکسیدان

نقش مهم اسانس ها در قابلیت تقویت سیستم ایمنی دارو‌ها

بسیاری از اسانس‌ها دارای ترکیبات ضداکسیدان قوی هستند که در برابر آسیب‌های اکسیداتیو از سلول‌ها محافظت می‌کنند. برخی از این اسانس‌ها، اسانس رزماری و اکالیپتوس هستند که می‌توانند موجب کاهش التهابات داخلی و بهبود سیستم ایمنی بدن شوند.

مقابله با مشکلات گوارشی

برای تسکین دردها ومشکلات گوارشی از اسانس‌هایی مانند زنجبیل و نعناع استفاده می‌شود که برای درمان نفخ و اسپاسم‌های روده‌ای کاربرد دارند. این اسانس‌ها جهت تولید مکمل‌های درمانی سیستم گوارش و داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده در محصولات مراقبت پوست

برخی از اسانس‌ها خواص ضدالتهابی و ترمیم کنندگی دارند و به همین دلیل از آنها برای تولید کرم‌ها و محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. استفاده از اسانس چای سبز و گل سرخ می‌تواند باعث بهبود آکنه، زخم‌ها و سایر مشکلات پوستی شود.

تحریک سیستم ایمنی

اسانس‌هایی مثل لیمو و اکالیپتوس می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند و در مقابله با عفونت‌ها و تقویت بدن در مقابل بیماری‌ها نقش بسزایی دارند.

استفاده جهت رایحه‌ درمانی

استشمام رایحه اسانس‌ها می‌تواند روی جسم و روح اثرات مثبت زیادی داشته باشد. در رایحه درمانی از اسانس‌ها جهت بهبود روحیه، کاهش استرس و تسکین دردهای جسمی و روحی استفاده می‌شود.

جمع بندی

اسانس‌ها به دلیل برخورداری از خواص بیولوژیکی و شیمیایی خاص خود، نقش مهمی در داروسازی گیاهی دارند. همچنین برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها مفید و موثر هستند. در این مقاله به صورت مفید و مختصر به معرفی و شرح کاربرد اسانس‌ در داروسازی پرداختیم. امید بر آن است که مطالعه این مطلب برای شما مفید و تاثیرگذار بوده باشد. همچنین اگر علاقه‌مند هستید درباره کاربرد اسانس صنعتی در تولید عطر و کاربرد اسانس خوراکی در شیرینی پزی اطلاعاتی کسب کنید احتمال زیاد این دو مقاله برای شما مفید خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

دسته‌ها

آخرین پروژه ها

از چه الکلی برای ضد عفونی استفاده کنیم؟
اسانس کشمش چیست و چه کاربردی دارد؟
کاربرد اسانس‌ در داروسازی
طرز تهیه عرق کشمش با درصد الکل بالا
معرفی 5 اسانس صنعتی برای تولید عطر
معرفی انواع اسانس خوراکی برای کیک و شیرینی

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران یافت آباد بلوار معلم جنب مظفری پلاک ۳۹۵
  • شماره تماس: 09125265076
  • info@casitshimi.com
× گفتگوی آنلاین